محل اجرا و کاربری
محل اجرا: زیرگذر در مسیر ارتباطی شهر مرند به روستاهای دهستان دولتآباد پس از سالیان طولانی با همت بنیاد علوی به بهره برداری رسید.
کاربری:زیرگذر چندمنظوره با قابلیت عبور خودروهای سبک و سنگین
فاصله دیوار به دیوار: ۱۰ متر
دارای دو مسیر رفت و برگشت و پیادهروهای جانبی جهت تردد عابرین
ارتفاع دهنه پلها: ۵.۲۰ متر
موقعیت جغرافیایی: در ضلع شرقی شهر مرند، در منطقهای با اقلیم کوهستانی، سرد و خشک
مشخصات فنی و ابعادی زیرگذر
ابعاد کلی:طول: ۲۹۰ متر
عرض مفید: ۱۰ متر
ارتفاع مفید: ۵.۲۰ متر (مناسب برای عبور ترافیک سنگین)
زیرگذر شامل سه سازه اصلی است:
سازه اول (اصلی):قرار گرفته در زیر شبکه ریلی داخل ایستگاه راهآهن
پی شمعی: استفاده از شمعهای بتنآرمه جهت تثبیت و توزیع بار سازه
فونداسیون بتنی: برای ایجاد پایهای مقاوم
دیوارهای بتنی: طراحی شده برای تحمل بار جانبی و ایمنی سازه
دال بتنی: اجرای سقف بهصورت بتن درجا برای اطمینان از یکپارچگی و مقاومت در برابر لرزشهای احتمالی خطوط ریلی
تمامی اجزا توسط شرکت پیمانکاری راهآهن آذربایجان و با رعایت استانداردهای ملی بتن اجرا شده است.
دو سازه دیگر:قرار گرفته در ضلع شرقی راهآهن
دیوارههای سنگی: با استفاده از مصالح محلی برای هماهنگی با شرایط اقلیمی و زیبایی بصری
دال بتنی درجا: برای استحکام سازه و جلوگیری از نفوذ آب
طراحی و محاسبات
طراحی سازه بر اساس تحلیلهای دقیق و استانداردهای ملی و بینالمللی توسط شرکت مشاور طرف قرارداد راهآهن آذربایجان غربی انجام شده است.
در طراحی زیرگذر، پارامترهای زیر در نظر گرفته شده است:
ظرفیت باربری: قابلیت تحمل بار خودروهای سنگین و سبک
مقاومت لرزهای: برای مقابله با لرزشهای ناشی از حرکت قطار و سایر عوامل لرزهای
زهکشی و تخلیه آب: برای جلوگیری از انباشت آب در زیرگذر و حفظ دوام سازه
سیستم تأسیساتی و ایمنی
اجرای سیستم زهکشی شامل:
کانالهای هدایت آب: برای تخلیه آبهای سطحی و جلوگیری از آبگرفتگی
چاههای جذبی: برای جذب آب و جلوگیری از تجمع روانابها.
روشنایی و ایمنی:
نصب چراغهای LED کممصرف برای تأمین روشنایی مسیر در شب
تعبیه علائم ایمنی برای هدایت ترافیک و هشدارهای لازم به رانندگان
سیستم تهویه: پیشبینی تهویه طبیعی به دلیل ابعاد بزرگ دهانه و ارتفاع مناسب
ویژگیهای خاص زیرگذر
استفاده از مصالح مقاوم در برابر شرایط اقلیمی منطقه (سرما و خشکی)
اجرای بتن درجا با کیفیت بالا و نظارت دقیق بر مراحل بتنریزی
دوام طولانیمدت: طراحی شده برای بهرهبرداری
حداقل ۵۰ سال با کمترین نیاز به تعمیرات اساسی
پیشرفت فیزیکی پروژه:
پروژه احداث زیرگذر بهطور کامل به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰۰ درصد رسیده است. تمامی مراحل اجرایی و ساختوساز بهطور دقیق پیش رفته و اکنون پروژه آماده بهرهبرداری است. با اجرای این پروژه، نیازهای حملونقل منطقه بهطور مؤثری برطرف شده و تسهیل در تردد و کاهش زمان سفر برای کاربران فراهم شده است.
جمعیت بهرهبردار:
این زیرگذر بهطور مستقیم به ۲۵,۰۰۰ نفر از ساکنان منطقه و کاربران مسیر ارتباطی خدمترسانی خواهد کرد، که شامل رانندگان، عابران پیاده و مسافران استفادهکننده از این مسیر میباشد. بعلاوه این پروژه به بهبود شرایط ترافیکی و کاهش مشکلات موجود در شبکه حملونقل شهری کمک خواهد کرد و بهعنوان یک نقطه حیاتی در ارتقاء زیرساختهای حملونقل منطقه عمل میکند .
بارمالی:
۹۰۰ میلیارد ریال
پیشرفت فیزیکی:
۱۰۰ درصد