محل اجرا و کاربری

محل اجرا: زیرگذر در مسیر ارتباطی شهر مرند به روستاهای دهستان دولت‌آباد پس از سالیان طولانی با همت بنیاد علوی به بهره برداری رسید.

کاربری:زیرگذر چندمنظوره با قابلیت عبور خودروهای سبک و سنگین

فاصله دیوار به دیوار: ۱۰ متر

دارای دو مسیر رفت و برگشت و پیاده‌روهای جانبی جهت تردد عابرین

ارتفاع دهنه پل‌ها: ۵.۲۰ متر

موقعیت جغرافیایی: در ضلع شرقی شهر مرند، در منطقه‌ای با اقلیم کوهستانی، سرد و خشک

مشخصات فنی و ابعادی زیرگذر

ابعاد کلی:طول: ۲۹۰ متر

عرض مفید: ۱۰ متر

ارتفاع مفید: ۵.۲۰ متر (مناسب برای عبور ترافیک سنگین)

زیرگذر شامل سه سازه اصلی است:

سازه اول (اصلی):قرار گرفته در زیر شبکه ریلی داخل ایستگاه راه‌آهن

پی شمعی: استفاده از شمع‌های بتن‌آرمه جهت تثبیت و توزیع بار سازه

فونداسیون بتنی: برای ایجاد پایه‌ای مقاوم

دیوارهای بتنی: طراحی شده برای تحمل بار جانبی و ایمنی سازه

دال بتنی: اجرای سقف به‌صورت بتن درجا برای اطمینان از یکپارچگی و مقاومت در برابر لرزش‌های احتمالی خطوط ریلی

تمامی اجزا توسط شرکت پیمانکاری راه‌آهن آذربایجان و با رعایت استانداردهای ملی بتن اجرا شده است.

دو سازه دیگر:قرار گرفته در ضلع شرقی راه‌آهن

دیواره‌های سنگی: با استفاده از مصالح محلی برای هماهنگی با شرایط اقلیمی و زیبایی بصری

دال بتنی درجا: برای استحکام سازه و جلوگیری از نفوذ آب

طراحی و محاسبات

طراحی سازه بر اساس تحلیل‌های دقیق و استانداردهای ملی و بین‌المللی توسط شرکت مشاور طرف قرارداد راه‌آهن آذربایجان غربی انجام شده است.

در طراحی زیرگذر، پارامترهای زیر در نظر گرفته شده است:

ظرفیت باربری: قابلیت تحمل بار خودروهای سنگین و سبک

مقاومت لرزه‌ای: برای مقابله با لرزش‌های ناشی از حرکت قطار و سایر عوامل لرزه‌ای

زهکشی و تخلیه آب: برای جلوگیری از انباشت آب در زیرگذر و حفظ دوام سازه

سیستم تأسیساتی و ایمنی

اجرای سیستم زهکشی شامل:

کانال‌های هدایت آب: برای تخلیه آب‌های سطحی و جلوگیری از آبگرفتگی

چاه‌های جذبی: برای جذب آب و جلوگیری از تجمع رواناب‌ها.

روشنایی و ایمنی:

نصب چراغ‌های LED کم‌مصرف برای تأمین روشنایی مسیر در شب

تعبیه علائم ایمنی برای هدایت ترافیک و هشدارهای لازم به رانندگان

سیستم تهویه: پیش‌بینی تهویه طبیعی به دلیل ابعاد بزرگ دهانه و ارتفاع مناسب

ویژگی‌های خاص زیرگذر

استفاده از مصالح مقاوم در برابر شرایط اقلیمی منطقه (سرما و خشکی)

اجرای بتن درجا با کیفیت بالا و نظارت دقیق بر مراحل بتن‌ریزی

دوام طولانی‌مدت: طراحی شده برای بهره‌برداری

حداقل ۵۰ سال با کمترین نیاز به تعمیرات اساسی

پیشرفت فیزیکی پروژه:

پروژه احداث زیرگذر به‌طور کامل به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰۰ درصد رسیده است. تمامی مراحل اجرایی و ساخت‌وساز به‌طور دقیق پیش رفته و اکنون پروژه آماده بهره‌برداری است. با اجرای این پروژه، نیازهای حمل‌ونقل منطقه به‌طور مؤثری برطرف شده و تسهیل در تردد و کاهش زمان سفر برای کاربران فراهم شده است.

جمعیت بهره‌بردار:

این زیرگذر به‌طور مستقیم به ۲۵,۰۰۰ نفر از ساکنان منطقه و کاربران مسیر ارتباطی خدمت‌رسانی خواهد کرد، که شامل رانندگان، عابران پیاده و مسافران استفاده‌کننده از این مسیر می‌باشد. بعلاوه این پروژه به بهبود شرایط ترافیکی و کاهش مشکلات موجود در شبکه حمل‌ونقل شهری کمک خواهد کرد و به‌عنوان یک نقطه حیاتی در ارتقاء زیرساخت‌های حمل‌ونقل منطقه عمل می‌کند .

بارمالی:

۹۰۰ میلیارد ریال

پیشرفت فیزیکی:

۱۰۰ درصد

تصاویر